Co napędza do działania różne typy osobowości?

Istotne jest zrozumienie, że każdy typ osobowości ma swoje unikalne potrzeby i motywacje. Dlatego projektanci nowoczesnych aplikacji, czerpiąc inspiracje ze świata gier, starają się tworzyć różnorodne doświadczenia, tak aby pogodzić rozmaite gusta i preferencje użytkowników. 

Gry komputerowe od dawna fascynują miliony ludzi na świecie. Niezależnie od wieku czy płci, gry oferują emocje, wyzwania oraz możliwość eksploracji wirtualnych światów.

Co napędza graczy do działania?

W tym artykule zgłębimy tę kwestię, przyglądając się podstawowym typom osobowości oraz mechanizmom, które są wykorzystywane do budowania zaangażowania graczy.
Odkrywcy

Osoby o takim typie osobowości często są motywowane przez ciekawość i pragnienie eksploracji. Dla nich gry stanowią idealne środowisko, w którym mogą odkrywać nowe światy, rozwiązywać zagadki i zgłębiać tajemnice. Cel Odkrywców? Eksploracja, zdobywanie wiedzy i odkrywanie nowych obszarów. 

Rywale

Niektórzy gracze są napędzani przez chęć rywalizacji i osiągania sukcesów. Dla nich satysfakcja wynika z pokonywania przeciwników, zdobywania nagród i awansowania na wyższe poziomy. Są to osoby, które czerpią radość z bycia najlepszymi i dążą do zdobycia prestiżu w grach.

Budowniczy

Osoby o tym typie osobowości często znajdują satysfakcję w tworzeniu i rozwijaniu. W świecie gier mogą być motywowane przez możliwość projektowania swoich własnych postaci, poziomów czy strategii. Dla nich gra staje się platformą, na której mogą rozwijać swoje umiejętności i wykazać się kreatywnością.

Społecznicy

Dla niektórych graczy najważniejsze jest budowanie relacji i współpraca z innymi graczami. Co motywuje Społeczników? Możliwość nawiązywania przyjaźni, wspólnego rozwiązywania problemów i osiągania celów jako zespół. Gry z elementami współpracy i interakcji społecznej są dla nich szczególnie atrakcyjne.

Wirtualne światy gier są niezwykle różnorodne, podobnie jak motywacje i preferencje ludzi.

Typologia graczy, która obejmuje różne kategorie opisujące preferencje i zachowania graczy, została zaproponowana przez Richarda Bartle'a. W 1996 roku opublikował artykuł "Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who Suit MUDs" (Kier, Trefle, Karo, Pik: Gracze pasujący do MUDów), w którym przedstawił cztery podstawowe typy graczy w grach MUD (Multi-User Dungeon).

Od tamtej pory ta typologia była rozwijana i dostosowywana do różnych rodzajów gier i środowisk. Chociaż typologia Bartle'a jest jedną z najbardziej znanych i wpływowych w dziedzinie gier, należy pamiętać, że istnieje wiele innych podejść i typologii graczy opracowanych przez innych badaczy i ekspertów branży gier.


Istotne jest zrozumienie, że każdy typ osobowości ma swoje unikalne potrzeby i motywacje.
Dlatego projektanci nowoczesnych aplikacji, czerpiąc inspiracje ze świata gier, starają się tworzyć różnorodne doświadczenia, tak aby pogodzić rozmaite gusta i preferencje użytkowników. 

Szukasz informacji o programach motywacyjnych? Sprawdź nasze najnowsze artykuły

Startujemy?
Aktywuj demo już dziś!

Poznaj podstawowe funkcjonalności naszej aplikacji, aktywując swój indywidualny dostęp.
Samodzielnie wypróbuj naszą aplikację!
Przekaż nam dane, na które powinniśmy aktywować Twój dostęp do demo.
Super!
W ciągu kilku minut, na podany adres email, otrzymasz link do logowania w demo.
Oops! Coś poszło nie tak.
Wypełnij ponownie lub napisz do nas w zakładce Kontakt.