3 wskazówki, czyli jak zwiększyć efektywność komunikacji w programie motywacyjnym

Skuteczna komunikacja jest nieodzownym elementem sukcesu w biznesie.
Jak powiedział John Powell: “Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują”. A my w pełni zgadzamy się z tym zdaniem! Dlatego mamy dla Ciebie kilka wskazówek, jak nad nią popracować. Opowiemy Ci też, jak działamy w tym temacie w aplikacji teambooster.

Skuteczna komunikacja to podstawa w programie motywacyjnym. Odpowiednio poprowadzona sprawia, że pracownicy jasno orientują się w celach do osiągnięcia, znają oczekiwania wobec ich pracy oraz czują się zmotywowani do działania. A o to nam przecież chodzi, prawda?

Model 5C 

W zwiększaniu efektywnej komunikacji pomoże Ci model 5C. To 5 podstawowych zasad, którymi warto się kierować w kontakcie z pracownikami:

  1. Clearness (Klarowność): klarowność to kluczowa zasada. Zacznij od jasnego i zrozumiałego przekazu. Unikaj skomplikowanych określeń i zbędnych detali. Upewnij się także, że twoje komunikaty są proste i przejrzyste. 
  1. Conciseness (Zwięzłość): tekst pełny istotnych informacji, a jednocześnie możliwie krótki? Oto zwięzłość w pigułce. Unikaj zbędnego nadmiaru słów i skup się na sednie komunikatu. 
  1. Correctness (Poprawność): twoje komunikaty muszą być zarówno gramatycznie poprawne, jak i merytoryczne. Skutki błędów? Wprowadzają zamieszanie i obniżają wiarygodność. 
  1. Consideration (Uwzględnienie): pamiętaj o potrzebach i perspektywie Twojego odbiorcy. Dostosuj komunikację do jego oczekiwań i preferencji, co sprawi, że będzie on bardziej skłonny do słuchania i współpracy. 
  1. Completeness (Kompletność): upewnij, że Twój przekaz zawiera wszystkie niezbędne informacje. Brak kompletności może prowadzić do błędnych interpretacji lub nieporozumień. 

7 szczęśliwych porad

Teraz gdy wiesz już, jak powinien wyglądać skuteczny tekst, przyjrzyjmy się 7 poradom, które pomogą Ci w budowaniu dalszej komunikacji. Możesz je znaleźć w książce Roberta Cialdiniego “Wywieranie wpływu na ludzi”. 

  • Buduj relacje: dobra komunikacja opiera się na relacjach. Buduj pozytywne, trwałe relacje z klientami, współpracownikami i zespołem sprzedaży. 
  • Zrozum odbiorcę: nie tylko zrozum potrzeby i perspektywę Twojego odbiorcy, ale także dostosuj komunikację do jego oczekiwań. 
  • Wykorzystuj społeczny dowód słuszności: opowiadaj historie i przykłady sukcesów innych, aby przekonywać i budować zaufanie. 
  • Korzystaj z retorycznych pytań: zadawaj pytania, które pobudzają myślenie, angażują i prowadzą do pozytywnych decyzji.
  • Podkreślaj autorytet: powołuj się na dane ekspertów, a także chętnie dziel się swoją wiedzą. To wzmocni odbiór Twoich komunikatów. 
  • Buduj emocjonalne połączenia: emocje wpływają na decyzje. Właśnie dlatego zbuduj z odbiorcami emocjonalne połączenia, aby komunikacja była bardziej skuteczna. 
  • Odróżniaj fakty od opinii: bądź obiektywny i prezentuj fakty w sposób jasny i zrozumiały. 

Komunikat tak dobry, że aż pracownik zaciekawiony!

No dobrze, zakładamy, że masz już przygotowaną dopracowaną w każdym calu wiadomość dla pracowników. Chcesz, aby komunikat nie tylko do nich dotarł (za pomocą e-maila, pusha czy SMS-a), ale także został zrozumiany. W tym celu upewnij się, że spełniłeś/aś 3 warunki:

  1. Napisz komunikat dopasowany do grupy docelowej — czy niesie on istotną wartość dla odbiorcy? Na przykład, jeśli w organizacji pojawiło się ostatnio wiele zmian, pracownik z pewnością chciałby znać ich przyczyny, zwłaszcza jeśli wpływają na jego pracę. Czy w Twojej wiadomości znajdzie taką odpowiedź? 
  1. Wykorzystaj narzędzie przeznaczone do komunikacji danego tematu — większość informacji możesz umieścić w e-mailach czy w strefie aktualności (może przybrać formę newsroomu, o czym opowiadamy tutaj) w aplikacji teambooster. O pilniejszych tematach informuj poprzez smsy czy pushe. 
  1. Praktykuj komunikację dwustronną — zapewnij przestrzeń do informacji zwrotnej, np. zorganizuj cykliczną ankietę lub wyznacz inne miejsce, w którym pracownicy będą mogli podzielić się swoją opinią. 

Jakie narzędzia sprawdzają się najlepiej?

Według badania State of the Sector z 2018 roku najbardziej skutecznymi narzędziami komunikacji są e-maile (78%), wideo (76%) oraz newslettery (76%). Warto więc korzystać z nich na co dzień i uzupełniać je SMS-ami oraz pushami. 

Jak robimy to w aplikacji teambooster? W e-mailach informujemy o nowych szkoleniach, quizach czy rozliczonych wyzwaniach. Wiadomości przeplatamy dobranymi do tematu gifami czy emotikonami, co sprawia, że użytkownicy chętniej skupiają swoją uwagę na komunikacie. 

Korzystamy także z newsroomów. To specjalne miejsce w aplikacji teambooster, w którym udostępniamy codzienne newsy oraz wskazówki sprzedażowe. Nie brakuje w nich kolorowych grafik, Dzięki newsroomowi użytkownicy mogą być na bieżąco, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. 

Powiadomienia PUSH to kolejne narzędzie, które szybko dociera do użytkowników, a przy tym jest bardzo skuteczne. Taki komunikat trudno przeoczyć — wyświetla się on od razu, niestraszny mu nawet zablokowany ekran. Ale uwaga! To krótki komunikat, zwykle mający maksymalnie 50 znaków, dlatego dobrze przemyśl, co chcesz w nim umieścić. 

Efektywna komunikacja w organizacji nie musi być wyzwaniem! Wykorzystaj model 5C, porady Cialdiniego oraz nasze doświadczenia z aplikacji teambooster i działaj. Tylko testując różne rozwiązania dowiesz się, która forma komunikacji najlepiej pasuje do Twojej firmy. Powodzenia! 

Szukasz informacji o programach motywacyjnych? Sprawdź nasze najnowsze artykuły

Startujemy?
Aktywuj demo już dziś!

Poznaj podstawowe funkcjonalności naszej aplikacji, aktywując swój indywidualny dostęp.
Samodzielnie wypróbuj naszą aplikację!
Przekaż nam dane, na które powinniśmy aktywować Twój dostęp do demo.
Super!
W ciągu kilku minut, na podany adres email, otrzymasz link do logowania w demo.
Oops! Coś poszło nie tak.
Wypełnij ponownie lub napisz do nas w zakładce Kontakt.